جعل کارت شناسایی

جعل کارت شناسایی

جعل کارت شناسایی از اقداماتی است که انجام آن می‌تواند برای افراد تبعات زیادی را به همراه داشته باشد. جهت پیشگیری از وقوع چنین اعمالی روش‌های گوناگونی پیشنهاد شده است. طی این نوشتار قصد داریم چند مورد از این راه کارها را برای شما بیان نماییم.

استفاده از کارت پی وی سی

کارت pvc دارای دوام و ماندگاری بالایی است و در مقایسه با کارت‌های مقوایی برای چاپ کارت شناسایی مناسب‌تر است. این کارت‌ها در انواع گوناگونی وجود دارند که می‌توان گفت نوع هوشمند آن‌ها از نوع ساده بهتر هستند. زیرا سطح امنیتی بالایی دارند و  از جعل کارت شناسایی جلوگیری می‌کند.

روش های حفظ امنیت کارت شناسایی

برای جلوگیری از جعل و سوء استفاده از کارت‌ها، از روش های حفظ امنیت کارت شناسایی استفاده می‌شود و به دلیل اهمیت آن‌ها باید در محافطت از کارت شناسایی هم کوشید.

هولوگرام سه بعدی امنیتی

یکی از روش‌هایی که می‌تواند امنیت کارت‌های شناسایی را تامین کند، استفاده از هولوگرام است. این روش یک راهکار قدیمی است و تا به امروز پیشرفت زیادی در این حوزه صورت گرفته است و از هولوگرام سه بعدی امنیتی استفاده می‌گردد. این نوع هولوگرام از کارت شناسایی در برابر جعل و کپی برداری محافظت می‌نماید و از امنیت بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که با وجود این ویژگی امکان دستکاری در اطلاعات وجود ندارد. پیشرفت این هولوگرام‌ها در حدی بوده که به حوزه کارت‌های پی وی سی نیز نفوذ نموده‌اند و امکان جعل کارت شناسایی را تا حد زیادی کاهش داده اند.

چاپ یو وی uv

چاپ یو وی uv روشی خاص و منحصر به فرد جهت چاپ کارت شناسایی است. اطلاعاتی که با این نوع چاپ روی کارت‌های شناسایی درج می‌شوند به راحتی و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و برای مشاهده آن‌ها می‌بایست از اشعه فرابنفش یا اشعه یو وی استفاده نمود. لازم به ذکر است که امکان انجام این نوع چاپ از طریق چاپ میکرو تست نیز ممکن است و از لحاظ امنیتی کارت شناسایی را غیر قابل جعل می‌سازد.

چاپ میکرو تست

دیگر روشی که از جعل کارت شناسایی جلوگیری می‌کند چاپ میکرو تست است. چاپ میکرو تست روشی جدید است که از آن برای چاپ مدارک شناسایی و امنیتی استفاده می‌شود. طی این روش نوعی رمز از ترکیب حروف و اعداد با سایز بسیار ریز (میکرومتر) ایجاد می‌گردد. برای این کار از دستگاه‌های چاپ میکرو تست بسیار قوی استفاده می‌کنند که جزئیات را به خوبی نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است که جهت خواندن اطلاعات روی کارت شناسایی با این ویژگی می‌بایست از دستگاه‌های پیشرفته یا ذره بین‌های بسیار قوی استفاده نمود. با درج این ویژگی می‌توان امکان جعل کارت شناسایی را به حداقل رساند.

لمینت شخصی‌سازی شده

دیگر روشی که موجب افزایش امنیت کارت شناسایی شده لمینت کارت است. لمینت یک لایه بسیار نازک و شفاف می‌باشد که پس از انجام عملیات چاپ کارت pvc روی آن اعمال می‌گردد. در صنعت چاپ معمولا از چاپ لمینت جهت افزایش طول عمر کارت و پیشگیری از پاک شدن اطلاعات روی کارت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود می‌توان به وسیله‌ی لمینت شخصی‌سازی شده با لوگوی سازمان مانع از جعل کارت شناسایی شد.

استفاده از کارت هوشمند

معمولا کارت‌های هوشمند به نوار مغناطیسی یا تراشه دیجیتالی مجهز می‌شوند که امکان درج اطلاعات و ذخیره‌سازی آن‌ها را می‌دهد. به همین علت می‌توان از آن‌ها جهت چاپ کارت شناسایی استفاده نمود. فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در این کارت‌ها قابل تقسیم‌بندی به قسمت‌های مختلف و رمزگذاری است، بنابراین برای تولید کارت‌های شناسایی بسیار مناسب هستند. خواندن اطلاعات رمزگذاری شده روی این کارت‌ها با هر دستگاهی امکان‌پذیر نیست و به دستگاه‌های مخصوصی نیاز دارد. لذا نمی‌توان به راحتی این اطلاعات را دستکاری نمود یا به جعل کارت شناسایی پرداخت. با این تفاسیر می‌توان کارت شناسایی هوشمند را به عنوان یکی از امن‌ترین کارت‌های شناسایی معرفی نمود.

شخصی‌ سازی

شخصی‌ سازی معمولا روی کارت پایان خدمت هوشمند یا کارت ملی هوشمند صورت می‌گیرد. برای این کار می‌توان عکس معمولی یا پرسنلی فرد را با روشی منحصر به فرد آماده‌سازی نمود. شخصی‌ سازی یک تکنیک جدید برای چاپ کارت شناسایی است که در صورت استفاده از آن نمی‌توان عکس شخصی را تغییر داد یا از آن کپی برداری نمود. بنابراین از طریق شخصی‌ سازی کارت می‌توان امنیت آن را بالا برد و از جعل کارت جلوگیری نمود.

استفاده از دستگاه حضور و غیاب ترکیبی

استفاده از روش مذکور بسیار پرهزینه است، اما در مقابل جعل کارت شناسایی را غیرممکن می‌سازد. به عبارتی استفاده از دستگاه حضور و غیاب ترکیبی می‌تواند احتمال کپی برداری از کارت‌های امنیتی را به صفر برساند. این دستگاه‌ها به صورت همزمان چندین ویژگی را جهت شناسایی و احراز هویت فرد ارائه می‌نمایند. برای مثال می‌توان از دستگاه‌های حضور و غیابی که هم با کارت و هم با اثر انگشت کار می‌کنند، هم برای اسکن کارت و هم احراز هویت کاربرد دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *