نوار کارت مغناطیسی چگونه اطلاعات را ذخیره می کنند؟

چاپ کارت مغناطیسی از جمله چاپ هایی هستند که بیشتر به عنوان کارت اعتباری بانکی شناخته شده اند. کارتی که در زمینه تجارت الکترونیک دگرگونی بسیار مفیدی را به همراه داشته است. آیا تا به حال فکر کرده اید که نوار های مغناطیسی که در پشت کارت ها قرار گرفته اند چگونه کار می کنند و اطلاعات را چگونه ذخیره می کنند؟

کارت های مغناطیسی را بر روی کارت هایی از جنس pvc  چاپ می کنند. شرکت ISO برای اندازه کارت، محل قرار­گیری مغناطیس، نوع اطلاعات نوار مغناطیس، استاندارد­هایی ارایه کرد که عبارتند از ISO/IEC 7810, ISO/IEC 7811, ISO/IEC 7812, ISO/IEC 7813, ISO 8583, ISO/IEC 4909 و در ایران تولید مطابق همین استاندارد­ها صورت می­ گیرد.

نوار کارت مغناطیسی

ساختار نوار های مغناطیسی :

نوار مغناطیسی از ذره های ریزی مبتنی بر آهن که در لایه ای از پلاستیک پوشانده شده، ساخته شده است. در نوار مغناطیسی با تغییر خاصیت مغناطیسی، ذرات کوچک مبتنی بر اهن اطلاعات را ذخیره می کند.

روی این کارت های مغناطیسی بنابر استاندارد ایزو (۷۸۱۱) و کنفدراسیون بین المللی الکترونیک (ISO/IEC) سه شیار وجود دارد.

  • شیار اول:  نام دارنده و شماره حساب شخص
  • شیار دوم: اطلاعات کنترلی
  • شیار سوم: شیار سوم برای خواندن و نوشتن از قبیل کد رمز، کد کشور، مبلغ مجاز و پول رایج را نگهداری می کند.

کارکرد شیار دوم و سوم به این صورت است، در زمانی که شرکت پذیرنده کارت، اطلاعات کارت را دریافت کرد، اعتبار داده های موجود در نوار مغناطیسی که شامل مواردی چون : صحت شماره کارت، مورد استفاده کارت و محدودیت کارت اعتباری، مورد استفاده کارت را می سنجد.

نوار مگنت

با توجه به ورود کارت های هوشمند، ثابت شد که کارت های مغناطیسی امنیت بالایی ندارند و به راحتی قابل خواندن و کپی کردن بر روی کارت های دیگر هستند.

امروزه برای چاپ کارت پرسنلی، کارت شناسایی و … از کارت های مغناطیسی یا همان کارت مگنت به وفور استفاده می شود.

توجه داشته باشید که اگر صاحب کارت مغناطیسی هستید باید آن را در مقابل نور و حرارت شدید محافظت کنید.

همچنین نوار کارت مغناطیسی خود را از مجاورت اجسامی که خاصیت آهن­ربایی دارند یا ضبط­ صوت، تلویزیون، بلند­گو و موبایل و … دور نگه دارید، زیرا باعث از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده می شود.