(PVC) یا پی‌ وی ‌سی مخفف کلمه پلی ‌وینیل کلراید (به انگلیسی: Polyvinyl chloride) بوده که نوعی پلاستیک پرکاربرد است و در شرایط حاضر به عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی محسوب می گردد.

کارت PVC نوعی کارت پلاستیکی است که از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار است و کاربردهای متنوعی در صنعت چاپ دارد. از موارد استفاده این کارت ها می توان به چاپ کارت شناسایی و پرسنلی، چاپ کارت ویزیت، چاپ کارت حضور و غیاب و … اشاره نمود.

چاپ با تیراژ پایین که معمولا در تکنولوژی چاپ دیجیتال کارت پی وی سی به کار می رود، به انجام سفارشاتی اطلاق می گردد که تعداد آن ها کمتر از 1000 عدد باشد.

چاپ با تیراژ بالا که معمولا در تکنولوژی چاپ افست کارت پی وی سی به کار می رود، به انجام سفارشاتی اطلاق می گردد که تعداد آن ها بیشتر از 1000 عدد باشد.

چاپ افست یکی از رایج ترین روش های چاپ کارت PVC است که به صورت غیر تماسی صورت می گیرد. از این روش برای چاپ در تیراژهای بالا با اطلاعات ثابت استفاده می شود که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

چاپ دیجیتال، یکی از جدیدترین روش ها در صنعت چاپ کارت به شمار می رود که از طریق آن می توان تصاویر دیجیتال را به محصولات چاپی تبدیل نمود. این روش برای چاپ در تیراژهای پایین مناسب است و نسبت به دیگر روش های چاپ، هزینه بالاتری دارد. با استفاده از تکنیک چاپ دیجیتال کارت PVC می توان هر نسخه از محصول چاپی را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کرد.

در روش چاپ با اطلاعات ثابت، طرح تمام نسخه های چاپی یکسان و مشابه یکدیگر خواهد بود. این روش که برای چاپ کارت در تیراژهای بالای 1000 عدد مناسب است در تکنیک چاپ افست مورد استفاده قرار می گیرد.

در روش چاپ با اطلاعات متغیر، طرح اصلی تمام کارت ها ثابت بوده اما جزییات آن ها مانند متن یا تصاویر با یکدیگر تفاوت دارند. این روش که برای چاپ در تیراژهای پایین مناسب است در تکنیک چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.

در روش چاپ مستقیم، هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و سطح چاپ شونده به صورت مستقیم با فرم چاپی تماس پیدا می کند. در واقع در این تکنیک، فرایند انتقال جوهر از ریبون به سطح کارت توسط هد دستگاه انجام می ‌شود. این روش کیفیت بسیار بالایی دارد و از طریق پرینترهای چاپ مستقیم انجام می گیرد.

در روش چاپ غیرمستقیم برای چاپ کارت pvc از یک سیستم واسطه‌ای استفاده می شود و سطح چاپ شونده با فرم چاپی تماس ندارد. در واقع ابتدا طرح چاپی بر روی یک لایه نازک پلاستیکی انجام می‌گیرد و سپس به حالت برگردان به کارت پی وی سی منتقل می ‌شود.

به تکنولوژی برجسته سازی بر روی کارت ها با وارد آوردن فشار چاپ امباس می گویند. با اعمال این روش یک سمت کارت pvc به صورت برجسته و سمت دیگر آن فرورفته می شود. از طریق چاپ امباس اعداد و حروف به صورت برجسته بر روی کارت ها درج می شوند و زیبایی خاصی به آن ها می دهند.

هولوگرام یک نشانه تصویری سه بعدی است که می توان آن را به عنوان بهترین گزینه برای حفظ امنیت اسناد و مدارک و جلوگیری از جعل آنها معرفی کرد. چاپ هولوگرام جلوه های بصری منحصر به فردی را از نام یا آرم گرافیکی در لایه های سه بعدی دارد. این نوع چاپ پوشش نازکی را بر روی کارت های pvc  ایجاد می کند که امکان دسترسی به اطلاعات را برای افراد غیر مجاز غیرممکن می سازد.

چاپ اسکرچ نوعی چاپ است که پوششی نازک را با شکل ها و رنگ های متنوع بر روی قسمت های خاصی از کارت های پی وی سی اضافه می کند. این لایه پوشاننده معمولا بر روی اطلاعات مهم نظیر نام کاربری، پین کد، پسورد و یا کد فعال سازی درج می شود و از خوانده شدن آن ها جلوگیری می نماید.

بارکد نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات را در قالب رمز نمایش می دهد و بازخوانی و بازیابی آن از طریق ابزارهای خاص مانند اسکنر و کامپیوتر امکان پذیر است. بارکدها معمولا در دو نوع میله ای و QR تولید می شوند. بارکد های میله ای فقط قابلیت انتقال اعداد را دارند در صورتی که مدل QR قابلیت انتقال حروف و اعداد را همزمان دارد.

رای به این مطلب

با ثبت رای خود ما را در بهبود مطالب یاری دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]